Angreretten gjelder ved avtaler inngått ved fjernsalg eller salg utenom selgers faste forretningssted. Kunden bestilte verkstedtimen over internett, og verkstedet bekreftet bestillingen på samme måte. Retten var ikke i tvil om at avtalen om service på bilen var inngått ved fjernsalg, slik at kunden hadde angrerett etter loven.
Den næringsdrivende plikter å gi kunden opplysninger om sine rettigheter før avtalen inngås. Det hadde ikke verkstedet gjort. Det medførte i første omgang at angrefristen ble utvidet med 12 måneder.
Opplysningene til forbrukeren skal omfatte om det gjelder unntak for angreretten og om hvordan angreretten kan gå tapt. Det hadde heller ikke verkstedet opplyst om.
Retten avsa dom for at verkstedkunden hadde sine rettigheter etter angrerettloven i behold, og påla verkstedet å betale tilbake hele vederlaget for verkstedoppholdet. Kunden må på sin side levere tilbake den spyler- og batterikjølevæsken som var tilført bilen.
Dommen er rettskraftig.
Viktig takeaway: Næringsdrivende som tilbyr tjenester rettet mot forbrukere ved bestilling over internett må sørge for at kunden får opplysninger om retten til å angre og de unntak som gjelder for angreretten.
Vil du lære mer om temaet? Sjekk ut vårt nettkurs: Angrerett i et nøtteskall