Flere og flere norske bedrifter og virksomheter tar i bruk AI på jobb for å effektivisere, forenkle og få gjort mer arbeid på kortere tid. Her er Stian Standahls beste tips for trygg og god bruk av AI på arbeidsplassen.
AI (kunstig intelligens) har på rekordtid blitt et flittig brukt verktøy for mange, også på jobb. Riktig bruk av AI kan gjøre arbeidsoppgavene enklere, raskere og mer effektive. Samtidig er det viktig å navigere teknologien med forsiktighet for å sikre både datasikkerhet og personvern, spesielt i jobbsituasjoner.
Stian Standahl, chief architect i Sticos, jobber med AI og har spilt en sentral rolle i utviklingen av Sticos' egne AI-assistent Zipp. I denne artikkelen deler han sine beste tips og råd for å bruke AI trygt og smart på jobb.
Mange AI-verktøy, spesielt gratisvarianter, bruker dataen du mater inn for å forbedre tjenesten. Derfor bør du aldri dele sensitiv informasjon om deg selv, ansatte, andre personer eller virksomheten. Bruk AI til ufarlige oppgaver som kreative innspill, tekstutkast og notatsortering.
Selv om det kan virke kjedelig, er det avgjørende å sette seg inn i vilkårene for AI-verktøyene du tar i bruk. Enkelte AI-tjenester har mangelfull personvernpraksis, og informasjonen du legger inn kan bli brukt til andre formål enn du tror. Dette gjelder spesielt gratisvarianter som finnes ute på markedet, men kan også forekomme i betalte AI-tjenester. Det er lurt å utforske innstillingen på verktøyet du tar i bruk.
AI som allerede er integrert i programmene du bruker, som CoPilot i Microsoft Office, gir ofte tryggere og mer sømløs bruk. Dette minimerer risikoen for feil og gjør det lettere å få støtte i kjente systemer.
Ikke alle AI-verktøy passer til alle oppgaver. Identifiser hva de ansatte bruker mye tid på og velg AI-løsninger som effektiviserer nettopp disse prosessene. Med riktig AI kan du enkelt på hjelp til så skrive gode rapporter, e-poster osv.
AI kan produsere tekst, bilder og kode, men resultatet er sjelden klart for direkte bruk. Gjennomgå alt AI-generert innhold, sjekk fakta og tilpass det slik at det reflekterer virksomhetens tone og standard.
Selv om AI er kraftig, er den ikke feilfri. For komplekse oppgaver, som avansert regnearkbygging eller design av presentasjoner, kan tradisjonelle metod så er det enklere og raskere å lege det for hånd.
For å utnytte AI-verktøyene optimalt, bør ansatte få nødvendig opplæring. Dette bidrar til å bygge trygghet i bruken og sikrer at teknologien faktisk brukes til å løse riktige oppgaver.
AI er i rask utvikling, og det vil bli integrert i stadig flere arbeidsverktøy. Standahl spår at vi om fem år vil se enda flere spesialiserte løsninger. Bedrifter bør derfor være strategiske i valg av verktøy og satse på løsninger som er robuste og fremtidsrettede.
AI-generert innhold florerer, men ikke alt er av høy kvalitet. I fremtiden vil det bli enda viktigere å skille mellom pålitelig og utdatert eller feilaktig informasjon. Sørg for at bedriftens ansatte forstår hvordan de kan evaluere og verifisere data.
Hos Sticos har AI-assistenten Zipp gjort hverdagen enklere for fagekspertene. Zipp hjelper med å utarbeide svar på kundespørsmål, som deretter gjennomgås av fagfolk. Resultatet er at de ansatte bruker i snitt 8 % minde av tiden de tidligere har brukt på å forfatte gode utfyllende svar til brukere. Den sparte tiden kan gjør at de kan hjelpe flere kunder, og svare på mer komplekse spørsmål.