Hopp til innhold
Sticos logo
Logg inn

Gebyr for brudd på åpenhetsloven

- Advokat i Sticos

En klesforhandler er ilagt gebyr på kr 450 000 for brudd på informasjonsplikten etter åpenhetsloven. Selskapet hadde ikke besvart to informasjonskrav innen fristen.

Åpenhetsloven ble innført for å medvirke til at norske virksomheter tar større ansvar for menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold i sine leverandørkjeder. Som ledd i å sikre lovens effektivitet har allmennheten rett til å få informasjon om hvordan virksomhetene håndterer disse pliktene.  

Forbrukertilsynets vedtak

Forbrukertilsynet konkluderte med at klesforhandleren ved to anledninger brøt plikten til å gi informasjon på forespørsel fra Framtiden i våre hender og en privatperson. Selv etter å ha mottatt veiledning fra Forbrukertilsynet om sine plikter etter det første bruddet, unnlot de å følge opp med et tilfredsstillende svar i den andre saken.

Som følge av disse overtredelsene besluttet Forbrukertilsynet å ilegge klesforhandleren et overtredelsesgebyr på kr 450 000. Vedtaket er et tydelig signal på at brudd på åpenhetsloven får konsekvenser. 

Rett til informasjon

Forbrukertilsynet understreker i vedtaket at plikten til å gi informasjon er en av de sentrale pliktene i loven. Det er gjennom allmennhetens tilgang til informasjon man sikrer nødvendig  åpenhet og derved samfunnets tillit til virksomhetenes praksis.

Gebyret ble satt såvidt høyt for å sikre både almenn- og individualpreventive hensyn. Hensynet til lovens formål veide tungt i avgjørelsen. Det ble lagt vekt på at Forbrukertilsynet hadde gitt veiledning som et mindre inngripende virkemiddel uten at dette hindret en ny overtredelse kort tid etter. Altså var veiledning ikke tilstrekkelig for å sikre etterlevelse av loven. 

Ifølge Forbrukertilsynet er det en grunnleggende forventning om at næringsdrivende innretter sin næringsvirksomhet slik at den drives i samsvar med gjeldende regler innenfor det aktuelle forretningsområdet. Faktisk uvitenhet om reguleringer som gjelder for virksomheten fritar ikke for ansvar. Selskapet burde hatt rutiner for å sikre etterlevelse av loven.

Forbrukertilsynets vedtak gir et tydelig signal om at lovens krav vil bli håndhevet strengt. Selskapene forventes å ta lovens regler på alvor. Ganske sikkert vil det være stort behov for grundig internopplæring og systemer for å sikre at informasjonskrav håndteres i samsvar med loven. 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.