Som arbeidsgiver er du nødt til å forholde deg til ansattes sykefravær, ikke bare fordi det merkes på bunnlinjen, men også fordi du har en rekke sykefraværsplikter som leder. I denne artikkelen får du syv konkrete tips til hvordan redusere sykefraværet i din virksomhet.
1: Vær kjent med plikter og rettigheter
Som arbeidsgiver har du mange plikter knyttet til sykefravær. Du skal forebygge skader og sykefravær hos ansatte, tilrettelegge arbeidet og følge opp ansatte som er sykmeldt eller står i fare for å bli det. Å kjenne til hva disse pliktene innebærer, og vite hva du kan kreve av den sykmeldte, er viktig for å holde kontroll på sykefraværet.
2: Gjør en skikkelig risikovurdering
Gjør en skikkelig risikovurdering av hvilke arbeidsmiljøforhold som kan føre til skade og uhelse hos dine ansatte, og hvilke tiltak som må iverksettes for å hindre sykdom og ulykker. Still deg spørsmålene: Må vi jobbe med fysisk tilretteleggingen av arbeidsplassen, eller er det største problemet smitteeksponering? Eller er kanskje mobbing, dårlig ledelse eller trakassering noe vi er nødt til å gripe tak i?
3: Ta smittevern på alvor
Etter to år med korona burde det være unødvendig å si, men ta smittevern på alvor! Bare på den måten kan man få bukt med korttidsfravær på grunn av virus. Med andre ord; ikke rydd bort håndspriten og vurder digitale møter når det er hensiktsmessig.
4: Følg opp de ansatte
For å lykkes med å redusere sykefraværet er det helt nødvendig å følge opp sykmeldte ansatte og ansatte som står i fare for å bli det. En dialog om tilretteleggingsmuligheter, eksempelvis bruk av hjemmekontor, redusert arbeidstid eller endring av arbeidsoppgaver, vil ofte resultere i at den sykmeldte kan komme raskere tilbake på jobb eller det viser seg at den sykmeldte kan jobbe noe.
5: Ha gode sykefraværsrutiner
For å holde kontroll på sykefraværet er det viktig å ha tydelige retningslinjer om hvilke rettigheter og plikter sykmeldte har. For å skape forankring om disse, er det viktig at sykefraværsrutinene lages i samarbeid med de ansatte og at de gjøres kjent i virksomheten.
6: Følg det lovpålagte oppfølgingsløpet
For lengre sykefravær er det viktig at du følger det lovpålagte oppfølgingsløpet som innebærer å lage en god oppfølgingsplan og ha dialogmøter med den sykmeldte. Lovgiver har ikke lagt opp til en slik oppfølgning for å plage den sykmeldte, eller pålegge deg som arbeidsgiver enda mer byråkrati. Dette løpet er kommet i stand fordi forskning viser at tett oppfølging av den sykmeldte virker, og dette er resultat av et tett samarbeid med partene i arbeidslivet.
7: Be om bistand
Mange bedriftseiere synes det er vanskelig vite konkret hvordan de kan forebygge sykefravær og ikke minst håndtere konkrete sykefraværssaker.
Som Sticos kunde har du fri tilgang til vår fagsupport, hvor du får hjelp til å forstå regelverket og tips til sykefraværsarbeidet.
Verneombud, bedriftshelsetjenesten og Nav Arbeidslivssenter vil også kunne gi god bistand i sykefraværsarbeidet.
Følg opp med konkret handling
Etter å ha lest disse tipsene, følg opp med konkret handling. Om du følger disse enkle rådene, vil det ikke bare merkes på bunnlinjen i din virksomhet, men du vil også bidra til å redusere kostnadene på samfunnets sykefraværsbudsjett. Og om mange nok følger disse enkle rådene, så kan vi sammen få ned Norge fra den tvilsomme æren av å trone øverst på sykefraværspallen.
For å forebygge sykefravær og skader hos ansatte, er det viktig å ta det systematiske HMS-arbeidet på alvor. Sticos digitale HMS-system gjør det enkelt å etterleve kravene til systematisk HMS-arbeid. Har du behov for mer kunnskap om det systematiske HMS-arbeidet? I Sticos tilbyr vi både HMS-kurs for ledere og verneombud.