Mange bedrifter har tradisjon for å gi gaver til ansatte, kunder og forretningsforbindelser. Nyttårssalget byr på en fin anledning til å handle gaver til reduserte priser, samtidig som du får ekstra hjelp av staten til å spare penger.
Generelt er det ikke fradragsrett for merverdiavgiften på innkjøp av varer og tjenester som skal gis som gaver til ansatte, kunder eller forretningsforbindelser. Dette gjelder selv om produkter som t-skjorter, jakker og bager med firmalogo kjøpes inn. Det er likevel fradragsrett dersom gaven er av bagatellmessig verdi, det vil si en enhetspris på inntil 100 kroner. Se Sticos Oppslag: Kjøp av gjenstander til gave- og/eller reklameformål.
Fra 1. januar 2025 økes denne beløpsgrensen til 200 kroner. Forrige endring fant sted i 2010, og økningen skyldes i hovedsak inflasjonen. Denne endringen innebærer at du kan slippe å kjøpe rimelige produkter fra Kina og i stedet velge å gi bort kortreiste gaver.
Bagatellgrensen på kr 200 har også betydning for varer som tas fra eget varelager. Vanligvis må avgiftspliktige virksomheter beregne uttaksmerverdiavgift på slike varer når de blir utdelt som gaver eller for reklame. Hvis varen eller tjenesten har bagatellmessig verdi, skal det imidlertid ikke beregnes uttaksmerverdiavgift. Se emnet Uttak av varer og tjenester til gave- og/eller reklameformål i Sticos Oppslag.
Allmennyttige og veldedige organisasjoner, som for eksempel idrettslag, kan også nyte godt av endringen i beløpsgrensen. Leilighetsvis salg av varer av bagatellmessig verdi, samt salg av varer av bagatellmessig verdi med organisasjonens logo er unntatt fra merverdiavgiftsplikt. Se emnet Salg av varer med bagatellmessig verdi fra lag og foreninger i Sticos Oppslag.
Videre er salg av programmer, suvenirer og lignende gjenstander av bagatellmessig verdi unntatt fra merverdiavgiftsplikt, ved teater-, opera- og ballettforestillinger, samt konserter. Se emnet Salg av suvenirer fra teatre, arrangør av konsert og stevner> i Sticos Oppslag.