Hopp til innhold
Sticos logo
Logg inn

A-meldingen må være riktig

- Rådgiver i Sticos

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

Riktig rapportering av opplysninger til a-ordningen er grunnlaget for videre behandling hos f.eks. Skatteetaten, NAV, OTP-leverandøren osv. Er det oppgitt feil opplysninger, kan dette føre til feil utbetaling av sykepenger fra NAV til arbeidstaker, feil faktura fra OTP-leverandøren til arbeidsgiver og feil inntekt i skattemeldingen til arbeidstaker. Feil kan også føre til tvangsmulkt og overtredelsesgebyr til arbeidsgiver.

Hvem har tilgang til a-meldingen

A-ordningen er en felles ordning for innrapportering av ansettelses- og inntektsopplysninger til blant annet Skatteetaten, NAV og Statistisk sentralbyrå fra arbeidsgivere og andre opplysningspliktige. 

Rapportering av lønns- og ansettelsesforhold sendes via A-ordningen til en fellestjeneste slik at aktuelle behandlingsansvarlige kan ivareta viderebehandling av nødvendige opplysninger.I tillegg til Skatteetaten, NAV og SSB. kan dette være politi, namsmann, Husbanken, Statens lånekasse, UDI, Fellesordningen for AFP, Garantikassen for fiskere, pensjonsleverandører og banker. 

Grunnlag for innrapporteringen

For en arbeidstaker vil både ansattdato, stillingsandel og lønn komme frem av en arbeidsavtale, og arbeidsavtalen vil være grunnlaget for rapporteringen. Det er viktig at opplysningene om arbeidsforholdet rapporteres riktig for at for eksempel NAV skal foreta riktig behandling av retten til sykepenger, eller at Statens lånekasse ikke feilaktig endrer stipendet til lån for en som jobber ved siden av studiene.

Viktigheten av korrekt stillingsprosent

Stillingsprosenten kan ikke være negativ eller over 100 prosent i samme virksomhet. Dersom stillingsprosenten av ulike årsaker endres underveis i arbeidsforholdet, må det også endres i a-meldingen. Arbeidsgiver skal oppgi stillingsprosent første gang de rapporterer arbeidsforholdet, deretter hver måned frem til den måneden arbeidstaker avslutter arbeidsforholdet. Feil stillingsprosent kan for eksempel føre til feil beregning av pensjon.

Ler mer om temaet med vårt nettkurs: A-melding

Stadig mer brukt

A-ordningen kontrollerer stadig flere ting som er rapportert via a-meldingen. Det er også informert om at det fremover vil være flere opplysninger som skal rapporteres av arbeidsgiver via a-meldingen, slik at de ulike aktørene får riktig behandlingsmateriale til å ta sine beslutninger. Så en sterk oppfordring er da å avstemme lønn og arbeidsforhold jevnlig slik at innrapporterte opplysninger alltid er riktig. 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.