Finanstilsynet har gjennom et bredt tilsyn kontrollert hvordan den autoriserte regnskapsføreren, som er ansvarlig for et regnskapsføreroppdrag, har ivaretatt dette ansvaret. Selv om det var stor variasjon, avdekket tilsynet «omfattende og alvorlige brudd», skriver de i en ny rapport.
GRATIS SJEKKLISTE: Viktige tema for regnskapsfører i kundemøter
Slik konkluderer Finanstilsynet hovedfunnene:
-
I 57 prosent av de kontrollerte oppdragene kan ikke Finanstilsynet legge til grunn at det er gjort en vurdering av oppdragsgivers rutiner som er i samsvar med det som kreves i henhold til god regnskapsføringsskikk.
-
I halvparten av sakene var det manglende eller mangler i regnskapsmessige avstemminger og/eller avstemmingsdokumentasjon.
-
Det fantes i liten grad dokumentasjon på drøftinger med oppdragsgiver og vurderinger av usikre årsoppgjørsposter.
-
I en tredjedel av oppdragene ble det avdekket mangelfull rapportering til oppdragsgiver.
Gode verktøy og kompetanse
- De som får denne type anmerkninger har en jobb å gjøre både med egne rutiner rundt kvalitetssikring, opplæring av ansatte og forsikre seg om at de har verktøy som hjelper dem til å gjøre en god jobb, sier rådgiver Elin Petersen i Sticos.
- Verktøy i seg selv vil ikke alltid løse utfordringene hvis man ikke har nok forståelse for hva som skal gjøres og hvorfor, forklarer hun.
- Mange tror nok at hvis de har gjort en avstemming så er det nok. Det stemmer ikke. Dokumentasjon handler om noe mer.
- Still krav til oppdragsgiver
Petersen mener regnskapsfører må våge å utfordre og sette krav til sine oppdragsgivere når det gjelder vurderinger av årsoppgjørsposter.
- Det er oppdragsgiver som er ansvarlig for avleggelsen av regnskapet, men de er avhengig av at regnskapsfører tar dialogen og bistår med å få grunnlag og dokumentasjon som vil tilfredsstille kravene. Her igjen kan det handle om kompetanse, en travel hverdag og at nye medarbeidere ikke vil ha nok kompetanse til å utføre akkurat denne delen av jobben.
- Regnskapsfører kan ikke overlate til revisor å ta tak i de vanskeligste postene, understreker Petersen.
Rådgiver for kunden
Rådgiver Hans Olav Sekkeseter i Sticos mener vurdering av oppdragsgivers interne rutiner er et krav i GRFS som regnskapsfører bør bruke for hva det er verdt.
- Altfor mange regnskapsførere går glipp av verdifulle rådgivningsoppdrag fordi de ikke er «under huden» på kunden. I stedet for å anse dette som et lovpålagt krav med mål om å oppfylle minimum, må man løfte blikket, og se dette som en kanal for å knytte sterkere bånd til kunden. Slik får man vist fram seg selv og hva man kan bidra til for å gi merverdi til kunden. Kartlegging av rutiner og dokumentasjon av regnskapsposter er begge områder der regnskapsfører i tillegg kan være en god rådgiver for kunden. Det er viktig at regnskapsfører ser det i denne sammenheng, og at det vil kunne være med å å gi verdi til kunden, sier han.
Nye tilsyn
I fem av de 16 regnskapsførerselskapene som ble kontrollert var situasjonen så alvorlig at Finanstilsynet vil gjennomføre et nytt og bredere tilsyn for å vurdere om virksomheten drives forsvarlig.
Finanstilsynet skriver i rapporten at de forutsetter at regnskapsførerbransjen øker oppmerksomheten rettet mot de kravene som er fastsatt for å sikre at oppdragsgivers interesser blir ivaretatt.