Som en del av digitaliseringsprosessen som foregår i regnskapsbransjen, ser man at stadig flere banker kjøper eller starter opp regnskapsførerselskap og tilbyr sømløse integrasjoner mellom bank og regnskapssystem. Dette fører til flere problemstillinger knyttet til blant annet kryssalg og taushetsplikt. Finanstilsynet har publisert et rundskriv som omtaler håndtering av mulige interessekonflikter som oppstår når banker og finanskonsern tilbyr regnskapsførertjenester.
I rundskrivet trekkes det frem problemstillinger som kan oppstå knyttet til kryssalg av tjenester. Det er eksempelvis tillatt for banker å markedsføre tjenester som tilbys av regnskapsførerselskapet og omvendt. Det er derimot i strid med kundenes interesser å tilby et produkt eller en tjeneste under forutsetning at kunden må benytte seg av for eksempel eierbankens tjenester. Informasjon om kunden er en viktig forutsetning for kryssalg og finanstilsynet påpeker viktigheten av at taushetsplikten ivaretas mellom virksomhetsområdene i slike tilfeller.
Finanstilsynet fremhever at en viktig forutsetning for et foretak å drive forsvarlig er at risikoene knyttet til virksomheten er identifisert og at eventuelle tiltak iverksettes. Både regnskapsførerselskap og banker skal ha etablerte rutiner og retningslinjer for å sikre at kundenes interesser blir ivaretatt.