Hopp til innhold
Sticos logo
Logg inn

Tilbakebetaling av feilutbetalt lønn

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

Noen ganger glipper det, og en ansatt har fått utbetalt mer enn hva vedkommende hadde krav på. Når dette skjer blir det ofte et spørsmål om arbeidsgiver kan få pengene tilbake. Kan man trekke i lønn eller må man sende faktura? Eller ingen av delene?

Kort oppsummert må man gjennom følgende:

  • Avklare om man har rett til å få tilbake pengene
  • Sende påkrav eller trekke i lønn dersom man har adgang til det.

Har du som arbeidsgiver rett til å få pengene tilbake?

Det hele kan være vanskeligere enn det høres ut, så vi går grundigere gjennom prosessen.

Først og fremst må man være sikker på at man faktisk har et rettmessig krav på pengene. Det er ingen automatikk i at man har rett på pengene tilbake selv om man har utbetalt feil. Ofte kan det være enkelt – man ser f.eks. at det har gått en dobbeltbetaling og dette har vært tydelig for arbeidstakeren, og arbeidsgiver har varslet raskt etter utbetalingen. Andre ganger vil det være vanskeligere; kravet kan være foreldet, eller man er uenige om hvorvidt beløpet skal tilbakebetales i det hele tatt på grunn av at den ansatte har vært i god tro og brukt opp pengene. Dette har vi sett mer på i artikkelen «For mye utbetalt lønn – kan man beholde pengene?»..

En uenighet mellom partene kan rett og slett være en tvist om kravets gyldighet, og dette må avgjøres først, slik at man vet rent faktisk om man har et krav på tilbakebetaling eller ikke. Dersom det er tvil om et krav kan man ikke inndrive pengene før tvisten er løst, og man kan i hvert fall ikke trekke i lønn. Her er det viktig at man forsøker å få til enighet. Blir ikke partene enige må spørsmålet avklares av forliksrådet eller domstolene før det kan iverksettes videre tiltak for å drive inn pengene.

Det neste spørsmålet er om arbeidsgiver har rett til å trekke i lønn. Som hovedregel er svaret nei. Utgangspunktet er at arbeidsgiver må rette et alminnelig krav om tilbakebetaling mot den ansatte. Altså må arbeidsgiver først sende et påkrav, så kan neste skritt være inkassovarsel, og til slutt begjæring til namsmann om tvangsinndrivelse. Kravet på tilbakebetaling må altså behandles som et hvilket som helst annet alminnelig pengekrav.

Det finnes noen unntak fra dette. Dersom vilkårene i arbeidsmiljøloven § 14-15 (3) er oppfylt, kan det være anledning for en arbeidsgiver å trekke kravet direkte i fra arbeidstakerens lønn eller feriepenger. Eksempelvis dersom den ansatte kvitterer for at det er greit å trekke pengene fra lønnen.

Man må vurdere fra tilfelle til tilfelle hvor rimelig det er å trekke i lønn når ikke den ansatte har gitt samtykke i det konkrete tilfellet man står ovenfor. Uansett bør arbeidsgiver ha en dialog med den ansatte der man vurderer løsninger som fungerer for begge parter.

Ved trekk i lønn er det viktig å være oppmerksom på at den ansatte skal ha nok igjen til livsopphold. Livsoppholdssatser finner du i Sticos Oppslag Har du ikke tilgang kan du prøve gratis i 7 dager.

Klikk her for å prøve Sticos Oppslag gratis i 7 dager

Dersom arbeidstaker har fått utbetalt feil lønn og skal tilbakebetales, er det viktig at a-meldingen korrigeres.

 

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.