Den konkrete saken dreide seg om en ordfører er arbeidstaker eller frilanser. Etter et sykefravær fra 17. desember 2012 til 31. mars 2013, krevde kommunen refusjon på utbetalte sykepenger fra NAV. NAV avslo kravet med bakgrunn i at en ordfører ikke er å betrakte som arbeidstaker, noe som er en forutsetning for at arbeidsgiver kan kreve refusjon av sykepenger. NAV mente derimot at ordføreren har rett på sykepenger etter folketrygdens regler for frilansere.
Folketrygdlovens bestemmelser
Folketrygdloven opererer med tre ulike grunnlag for rett til sykepenger: arbeidstaker, frilanser og selvstendig næringsdrivende. Hva som definerer skillet mellom en arbeidstaker og en frilanser kan i noen tilfeller være uklart.
Etter folketrygdloven er en arbeidstaker «enhver som arbeider i en annens tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse». Med frilanser menes «enhver som utfører arbeid eller oppdrag utenfor tjeneste for lønn eller annen godtgjørelse, men uten å være selvstendig næringsdrivende»
Trygderetten og lagmannsrettens behandling
Saken ble videre klaget inn for Trygderetten, og deretter lagmannsretten, som begge ga kommunen medhold i at kommunen hadde krav på refusjon da de anså på ordføreren som arbeidstaker.
Trygderetten mente at lovens ordlyd ikke er til hinder for at en ordfører kunne gå inn under arbeidstakerbegrepet da han er underlagt kommunestyret som styringsorgan, og at han kan instrueres. Videre benytter ordføreren kommunalt kontor og materiell. Det ble også vektlagt at en heltidsarbeidende ordfører har samme behov for inntektssikring ved sykdom som vanlige arbeidstakere.
Lagmannsretten konkluderte på samme måte som Trygderetten, og at det ikke er naturlig å sammenligne en ordfører med frilanser.
Høyesteretts vurderinger
Saken ble tatt inn for høyesterett som avsa dom 16. mars.
En ordførers oppgaver, rettigheter og plikter, samt godtgjøring følger av kommuneloven. Høyesterett mener med bakgrunn i kommuneloven at kjennetegnene for et arbeidstakerforhold, nemlig en kontrakt mellom arbeidsgiver og arbeidstaker, mangler for en ordfører.
Forarbeidene til folketrygdloven av 1977 gir heller ingen støtte for at en ordfører er å anse som en arbeidstaker.
Etter en gjennomgang av ulike rettskilder uttaler høyesterett at det er en klar lovforutsetning at valgte tillitsmenn som utøver pliktmessig borgerlig tjeneste, ikke faller inn under arbeidstakerbegrepet. Det konkluderes videre med at slik rettighet da heller ikke kan foreligge for en ordfører.
Konklusjon
Kommunen kunne ikke gjøre krav på refusjon av utbetalte sykepenger utover arbeidsgiverperioden fra NAV. Statens anke fikk dermed medhold.
Nye presiseringer i rundskriv fra NAV
Som en direkte konsekvens av denne dommen, har NAV tatt inn egne avsnitt med kommentarer i de ulike bestemmelsene i folketrygdloven vedrørende ordførere som berøres av dommen.