Hopp til innhold
Sticos logo
Logg inn

Innskuddspensjon - egen pensjonskonto

- Rådgiver i Sticos

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

Alle som har innskuddspensjon via arbeidsgiver, har egen pensjonskonto hvor innskuddet blir innbetalt på. Egen pensjonskonto samler alle innskudd gitt av arbeidsgivere. Kontoen gir bedre oversikt, lavere kostnad for deg som arbeidstaker og muligheten til å gjøre valg som kan gi høyere pensjon.

Arbeidsgiver plikter å informere

Det vil i arbeidsgivers innskuddspensjonsordning automatisk bli opprettet en pensjonskonto i arbeidstakers navn. Arbeidsgiver plikter å gi arbeidstaker informasjon om det investeringsvalget som er gjort for pensjonsordningen, herunder om risiko, forventet avkastning og kostnader. Dette gjelder både før innmelding i ordningen og underveis i medlemstiden. 

I tillegg skal det gis tilstrekkelig informasjon slik at arbeidstaker kan foreta investeringsvalg. Dette også til eldre arbeidstakere som har kort tid igjen til uttak av alderspensjon, spesielt da om risikoreduserende tiltak. 

Opprettelse av pensjonskonto

Noen arbeidstakere kan ha pensjonskonto fra tidligere arbeidsgivere. Arbeidstakere skal uansett motta skriftlig informasjon fra ny arbeidsgiver før pensjonskapitalbevis overføres.  

Arbeidstaker har tre valg 

Arbeidstaker kan velge å ikke samle pensjonskapitalbevisene sine i en felles konto. Ønsker arbeidstaker å samle innskuddene, kan dette gjøres hos arbeidsgivers pensjonsleverandør eller de kan velge en selvvalgt institusjon.

Egen pensjonskonto hos arbeidsgiver

Kostnader til forvaltning av tidligere opptjent pensjonskapital dekkes av arbeidstaker. Arbeidsgiver dekker kostnader til forvaltning av den pensjonskapital arbeidstaker har opptjent i arbeidsforholdet. Det kan avtales en annen fordeling av forvaltningskostnadene for tidligere opptjent pensjonskapital. Arbeidsgiver skal dekke kostnader til administrasjon av ordningen. 

Arbeidstaker velger annen leverandør

Arbeidstaker velger egen leverandør til pensjonskontoen som skal forvalte tidligere opptjente pensjonskapital og opptjening i nåværende arbeidsforhold. Kostnader til forvaltning av midlene og administrasjon av avtalen dekkes av arbeidstaker. 

Opphør av medlemskap

Ved opphør av medlemskap beholder medlemmet sin rett til den pensjonskapital som er opptjent på tidspunktet ved avslutning av arbeidsforholdet. Når medlemskapet for en arbeidstaker opphører, skal leverandøren sørge for at det utstedes bevis for opptjent pensjonskapital, dvs. Pensjonskapitalbevis. 

I tillegg er medlemstiden på 12 måneder for å beholde sin pensjonskapital opphevet. Det vil si at arbeidstakere som slutter før de har vært ansatt i 12 måneder nå får med seg opptjent pensjonskapital når de slutter. 

Få aktuelle nyheter innen personal, regnskap, økonomi og personvern. Meld deg på vårt nyhetsbrev og følg Sticos på Facebook og LinkedIn  

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.