Arbeidsgiver betaler flyttekostnadene
Dersom arbeidsgiver dekker fradragsberettigede flyttekostnader til ansatte etter regning i forbindelse med overtakelse av ny stilling, anses dette som en skattefri dekning. Når arbeidsgiveren dekker flytteutgifter, som ville ha vært fradragsberettiget dersom arbeidstakeren hadde betalt dem selv (se nedenfor), skal det verken foretas forskuddstrekk, beregning av arbeidsgiveravgift eller lønnsinnrapportering.
Utgifter til flytting som foretas av private grunner er ikke fradragsberettiget for den ansatte. Dersom arbeidsgiver dekker slike private flytteutgifter vil dette regnes som skattepliktig inntekt, og den dekte kostnaden må innrapporteres som en skattepliktig naturalytelse.
Arbeidsgiver utbetaler flyttegodtgjørelse
Utbetales flyttegodtgjørelse iht. statens regulativ for flyttegodtgjørelse samt kompensasjonstillegg som dekker utgifter til kost og losji i forbindelse med flytting til nytt arbeidssted, jf. Særavtale om flyttegodtgjørelse, anses godtgjørelsen ikke å gi skattepliktig overskudd for den ansatte. Gis det godtgjørelse for flyttekostnadene på annet grunnlag, må dekningsbeløpet stå i et rimelig forhold til hva lignende flytting ville ha kostet etter gjengse priser.
Eventuelle ytelser ut over statens regulativ/tariffavtale eller faktiske utgifter vil måtte regnes som lønn (overskudd).
Vilkår for fradragsrett
Flyttekostnader som hovedsakelig er pådratt for å overta en stilling, er fradragsberettiget dersom skattyteren har akseptert tilbudet om stillingen før flyttingen tok til. Det er altså viktig å se på hva som er hovedformålet med flyttingen. Hvis for eksempel flytteavstanden er kort, kan det være andre forhold enn å overta en ny stilling som er hovedformålet med flyttingen. I så fall vil det ikke være fradragsrett for flyttekostnadene.
Dersom arbeidstakeren oppfyller vilkårene om at flyttekostandene er pådratt for å overta en ny stilling – samt at han har takket ja til stillingen før flyttingen tok til – vil fradragsretten også gjelde kostnader til flytting fra utlandet til Norge og fra Norge til utlandet. Det er i så fall et tilleggsvilkår om at inntekten fra den nye stillingen er skattepliktig til Norge.
Hvilke kostnader kan det kreves fradrag for?
Kostnader ved overtakelse av stilling omfatter reise- og flytteutgifter for arbeidstakeren og hans familie. Er reisen foretatt innenlands med egen privatbil, beregnes fradragets størrelse etter de kilometersatser som anvendes når en privatbil brukes noe i yrket. (For 2015: Kr. 4,10 pr. km/kr. 4,20 pr. km i Tromsø).
Også merkostnader til kost og losji i forbindelse med overnatting under flyttingen, er fradragsberettiget. Det gis da fradrag etter samme regler som for merkostnader ved yrkesreiser/opphold utenfor hjemmet. Slike kostnader inngår ikke i minstefradraget.
Når det gjelder indirekte kostnader som f.eks. kostnader til annonser om ny bolig, meglerprovisjon, tinglysningsgebyr og dokumentavgift ved kjøp av bolig, så vil slike kostnader ikke komme til fradrag.
Inngår i minstefradraget
Flyttekostnadene må kunne dokumenteres eller sannsynliggjøres på annen måte. For lønnstakere inngår flyttekostnadene – bortsett fra eventuelle kostnader til kost og losji - i minstefradraget. Dette betyr for de fleste at fradrag for flyttekostnader ikke kommer effektivt til fradrag på selvangivelsen. Dersom de skal ha nytte av fradraget, må de virkelige kostandene som inngår i minstefradraget være større enn selve minstefradraget. Skattyteren må velge om han vil ha fradrag for virkelige kostnader som inngår i minstefradraget eller om han vil ha minstefradraget.
Ikke fradragsrett for merverdiavgift
Det er antatt at arbeidsgivers dekning av ansattes personlige flytteutgifter anses som naturalavlønning i merverdiavgiftslovens forstand. Det foreligger derfor ikke fradragsrett for inngående merverdiavgift på slike utgifter etter Merverdiavgiftsloven § 8-3 første ledd bokstav d.