KOSTRA konsern baserer seg på å eliminere transaksjoner innad i kommunens konsern oppsett, mens konsolidering er noe mer begrenset innenfor kommunekassen, kommunalt foretak, lånefond og interkommunalt samarbeid som inngår i kontorkommunens regnskap.
I KOSTRA konsern gjelder følgende virksomheter:
- kommunekassen
- kommunale foretak etter kommuneloven Kapittel 9
- lånefond etter kommuneloven § 14-14
- interkommunale politiske råd etter kommuneloven Kapittel 182
- kommunale oppgavefelleskap etter kommuneloven kapittel 193
- interkommunale styrer etter kommuneloven (1992) § 27 (§27-samarbeid) som ennå ikke er omdannet4
- interkommunale selskap etter IKS-loven
Konserninterne transaksjoner mellom regnskapsenheter innen samme KOSTRA-konsern skal elimineres.
Med transaksjoner menes kjøp, salg, overføringer, tilskudd, lån, avdrag og renter samt andre transaksjoner.
Kommunekassens kjøp fra samme KOSTRA konsern
For å kunne bruke utligningsartene må selger føre salget på samme funksjon som kommunen. I tillegg må begge parter bruke utligningsarter.
Kommunekassens overføring til samme KOSTRA konsern
For å kunne bruke utligningsartene må mottaker føre overføringen på samme funksjon som kommunekassen. I tillegg må begge parter bruke utligningsarter.
Konsoliderte regnskapet gjelder disse regnskapene
- kommunekassen
- kommunale foretak
- kommunale foretak som driver næringsvirksomhet (kommersiell virksomhet)
- kommunale foretak som er unntatt fra KOSTRA-rapportering (nettselskaper)[496]
- andre regnskapsenheter innenfor kommunen som rettssubjekt, eksempelvis lånefond
- interkommunale politiske råd når disse ikke er egne rettssubjekt, men det er unntak for mindre økonomiske enheter (regnskapet føres av en kontorkommune)
- kommunale oppgavefellesskap når disse ikke er egne rettssubjekt, men det er unntak for mindre økonomiske enheter (regnskapet føres av en kontorkommune)
- Interkommunale selskaper vil falle utenom konsolidering med begrunnelse at disse er egne rettssubjekter.
De som faller utenfor konsolidering, er:
- interkommunale politiske råd som er eget rettssubjekt (kommuneloven)
- kommunale oppgavefellesskap som er eget rettssubjekt (kommuneloven)
- interkommunale selskaper (regnskapsloven)
- aksjeselskaper (regnskapsloven)
- samvirkeforetak (regnskapsloven)
- pensjonskasser (regnskapsloven)
- stiftelser, lag og organisasjoner (regnskapsloven)
Ved første tankegang så kan det virke som at kostra-konsern og konsolidert regnskap forholder seg til de samme parameterne, men de har ulike kriterier og momenter rundt det som foreligger i regelverket.
Få aktuelle nyheter innen personal, regnskap, økonomi og personvern. Følg Sticos på Facebook, LinkedIn og meld deg på vårt nyhetsbrev.