Hopp til innhold
Sticos logo
Logg inn

«Olga-svindel» - ikke la deg lure

- Advokat i Sticos

Vi gjør oppmerksom på at denne artikkelen er mer enn ett år gammel og innholdet kan være utdatert.

En eldre kvinne ble lurt til å oppgi passord og kode fra BankID-brikken. Hun krevde at banken dekket tapet. Tingretten var ikke enig.

Dette er saken

En eldre kvinne ble oppringt av en person som oppga å være ansatt i en bank. Under dekke av å skulle hjelpe henne lurte han henne til å oppgi sitt personnummer, kode fra Bank-ID brikken og passordet hele 9 ganger av telefonsamtalen.

Kvinnens konto ble lettet for et ikke ubetydelig beløp.

Kvinnen gikk til sak mot banken med krav om at banken skulle dekke tapet som oppsto.  

Kort om reglene

Utgangspunktet etter finansavtaleloven er at banken er ansvarlig for tap ved bruk av elektroniske betalingsinstrument (betaling eller pengeoverføring over nett). Dersom kunden opptrer i strid med avtalen om bruk av BankID kan kunden selv bli ansvarlig. Det heter videre i loven at kunden

..«skal ta alle rimelige forholdsregler for å beskytte de personlige sikkerhetsanordningene knyttet til betalingsinstrumentet

Ved utstedelse av BankID signerer kundene på en avtale med banken. De fleste slike avtaler har en bestemmelse som lyder noenlunde slik:

«Passord, personlige koder og andre sikkerhetsprosedyrer må ikke røpes for noen, heller ikke overfor politiet, Banken eller husstandsmedlemmer.»

Nærmere om dommen

Tingretten er ganske tydelig i sin vurdering:

«Samtidig mener retten at det avgjørende for at A må sies å ha brutt forpliktelsene forsettlig er at en innehaver av BankID aldri skal dele BankID-koden eller personlig passord med noen. A har med klar bevissthet og med vilje gitt BankID-kode og personlig passord over telefon til en person som hevdet han jobbet i SpareBank 1, og med det brukt BankID-en i strid med avtalevilkårene.»

Og:

«Etter rettens oppfatning kan det ikke regnes som en unnskyldelig rettsvillfarelse at man har latt være å sette seg inn i kontraktens innhold.»

Dommens konklusjon og avsluttende bemerkninger

Dommen konkluderer altså med at kunden opptrådte i strid med avtalen ved å oppgi passord og kode til noen over telefon. Kvinnen måtte bære tapet selv.

Dommen er en klar påminnelse om:

  • Det er viktig å sette seg godt inn i de avtaler man signerer på.
  • Søk kunnskap om det er noe du ikke forstår!
  • Aldri overlat passord etc til andre!
  • Og ikke minst – ikke la deg lure!

Få aktuelle nyheter innen personal, regnskap, økonomi og personvern. Følg Sticos på FacebookLinkedIn og meld deg på vårt nyhetsbrev

Hold deg oppdatert på relevant fagstoff

Våre nyhetsbrev inneholder aktueltsaker, produktinformasjon, invitasjoner til relevante kurs, seminarer og frokostmøter, samt gode råd og tips.